July 31, 2013

Abah..='(

Abah malam ni kakak sedih sgt

kakak tringin sgt nak peluk abah..nak mnja dgn abah..nak sembang2 ngan  abah..
nak gurau dgn abah..

Bukan mlm ni saja kakak ingin buat seperti ini tetapi sejak dari dulu lagi abah..

Abah tahu tak..setiap kali bulan ramadhan dan syawal lgi kuat rasa rindu kakak pada abah

Kadang2 kakak sedih..sayu bila tngok owg ada ayah..

Tpi kakak tahu bukan semua owg yg macam tu..

kakak tenangkn diri ..dengan memikirkan ada owg lain lagi teruk nasibnya..

Walaupun tk ada abah tpi kakak ada mak,adik2kn abah?

Ye mak..buah hati abah.. kakak bangga dgn mak

Kakak beruntung dapat mak ..semenjak abah pergi menghadap ILAHI

Maklah yg bersusah payah membesarkn kami

Kakak ingat lagi ..walaupun masa tu umur kakak  hanya 6 tahun

Mak sanggup berkerja kayuh basikal ke sana
 ke mari hanya untuk sesuap nasi

Sampai mak mendapat kemalangan

Disebabkn tidak mahu menyusahkn 
sesiapa.. mak sanggup tidak ke hospital untuk mendapatkn rawatan

Disebabkan itu jgkla mak lumpuh..

Tapi  skrg  Alhmdullilh tahun lepas mak dah boleh berjalan walaupn sikit2

Kalau hendak berjalan2 di luar.. mak akan guna  kerusi roda..

kakak ..abg ngah dan adik tak pernah merungut walaupun kmi makan nasi  dgn garam je

walaupn kami tak bawa duit ke sekolah 
 sampailah kami ke sekolah menengah..

walaupun kekadang teringin sesuatu..
kmi tak pernah  terlintas hendak meminta duit dari mak..

kami sanggup himpun duit sendiri walaupun hanya 50 sen..

Alhamdullilh semasa sekolah menengah kakak mendapat biasiswa berkat usaha keras kakak

Ringatla sikit beban mak

Setiap hari mak akan bercerita tentang kebaikan abah

Kakak tahu mak rindu,sayang pada abah

Abah telah mencuri hati mak

Walaupun dahulu ada owg yg hendak memperisterikn mak
 tpi mak tetap setia dgn abah

Kakak tahu hati mak pedih..
hanya enam tahun sahaja mak dn abah boleh hidup bersama

Hati istri mana yg tak sakit ..yg tak sedih

kakak cuba tenangkan hati mak 
dgn senda gurau kakak

Walaupn hati kakak sgt5 sedih

Kakak tak mahu tunjuk air mata ni

demi mak kerana kakak takut mak akan menjadi lemah abah..

Kakak tahu mak kuat..
tapi hti ibu mana yg tahan kalau tngok anaknya sedih..

Sebenarnya kakak tak kuat abah,mak..

kakak menagis seowg.. smpai kadang2 kakak nk berjumpa  dgn abah tpi dengan cara apa?
munkin suatu hri nanti tatkala malaikat maut mencabut nyawa kakak..

Abah jangan risau.. kakak..abg ngah dn adik akan jaga kekasih abah..

Kakak akan sentiasa hadiahkn bekalan untuk abah di sana

Time kcih abah kerana meninggalkn harta akhirat untuk kakak

Kerana dengan harta itulah kakak dapat menghadiahkn surah2 al -Quran untuk abah

Damailah abah di sana

Doa kakak mengiringi abah setiap masa

Al fatihah untuk abah( muhammad bin nor)

p/s kakak adalah gelaran untuk zara.. ini lah hikmah di sebalik semuanya..ku banyk bersyukur
      dgn apa yg ku dpt skrg.. byk atau sikit bukanlah persoalan dlm hidup ini...Allhmdullilh..=')

61 comments:

  1. Alfatihah untuk abah zara.... mesti ade hikmah setiap yang berlaku
    ... harap zara tabah tau.... moga happy selalu... tak mo sedih2...

    ReplyDelete
  2. Saya mendoakan abah zara ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

    Pasti dia gembira, kalau dapat tahu kejayaan, kesabaran dan ketabahan ahli keluarganya.

    ReplyDelete
  3. sedih bile tahu yang mak sis lumpuh...sekurang-kurangnya sis boleh jadi anak yang boleh mendampingi ibunya tatkala abah sudah tiada...pahit maun kehidupan dapat juga meringankan beban siibu tunggal...mesti sis struggle dalam keadaan camtuh...same-same lah kite doakan orang yang dah pergi meninggalkan kite...saya boleh mengerti perasaan sis mase menulis...dah tentu terbayang-bayang walaupon tangan laju menaip...al-fatihah....

    ReplyDelete
  4. tetiba mama sentap bila baca semua ni, sabar lah zara. doakan banyak2 untuk abah ye.. rindu dia, sedekahkan al fatihah..

    semoga rohnya tenang di alam sana.. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Allah..time kcih..mama..InsyaALLAH..='(

      Delete
  5. alfatihah akak zara. semoga ALLAH melindungi keluarga akak sentiasa..

    ReplyDelete
  6. sabarlah zara..sedekahkan doa dan al-fatihah buat arwah..bila kita rindu sgt..minta lah doa pd allah smoga..

    ReplyDelete
  7. sedeh nye baca ni hehehe..ain ada ayh lagi tapi ayh ain garang n panas baran sejak ain ngan adik beradik kecik lagi ,smpai ke besar kitaorang xrapat ngan ayah ,kadng2 ain cemburu tgk kawn2 bole bergurau senda ngan ayh dorang huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ain sabar ye..apa2 pun mereka tetap ayh kita..tanpa mereka kita tak kn ujud kt dunia ni..=(

      Delete
  8. Hampir nak nangis baca entri kali ni.

    Al fatihah, semoga ayah Zara ditempatkan dlm kalangan orang2 soleh,
    Sentiasa berdoa untuknya.

    ReplyDelete
  9. banyakkan bersabar ye kak.. sedih saya baca luahan hati kak zara ni. Moga akak sekeluarga tabah menempuh kehidupan yg sementara ni :`(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kcih zaki..InsyaALLAH..Amin..='(

      Delete
  10. sentiasa doakan abah.. smoga abah ditempatkan di kalangan orang2 beriman.. doa anak2 yg soleh dan solehah jadi saham buat ibu dan ayah yg dah pergi.. insyaallah..

    ReplyDelete
  11. Moga menjadi insan setabah summayah, sekental hajar. Allah tak bagi dugaan untuk melemahkan melainkan untuk menguatkan hambanya. Salam Ramadhan Zara. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kak yang tu lah yang zara nak dlm diri zara..time kcih sgt5..='(

      Delete
  12. al-fatihah untuk abah zara.. sedih membaca kisah ni zara.. bila membaca entri zara, teringat kisah silam akak pun lebih kurang macam ni juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kak..kita sama je..time kcih ye kak..semoga kita kuat meharungi perjalanan hidup ini..='(

      Delete
  13. kasihnya ibu membawa kesyurga...kasihnya ayah sepanjang masa...

    ReplyDelete
  14. bercakap soal abah nie memang cik akak terasa habisan..
    Al-fatihah untuk abah dik tau...Adik jangan risau...abah adik pun merindui dik...Mungkin kalam Allah memisahkan kita..tapi kasih sayang dan ikatan batil sentiasa bersama kita :)

    jangan sedih tau...karang cik akak pula yang nangis..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu akak..time kcih byk5 kak...='(

      Delete
  15. semoga zara tabah dalam hidup..sedekahkan al-fatihah utk abah Zara semoga abah Zara ditempatkan di kalangan orang yang beriman

    ReplyDelete
  16. Alfatihah untuk abah Zara. sedih nad baca entry nie.

    ReplyDelete
  17. Al Fatihah....banyakkan bersabar...ada hikmah semuanya..nasihat Kancil, jaga nama baik keluarga...terutamanya abah Zara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kcih..InsyaALLAH..keluarga adalah segala-galanya..='(

      Delete
  18. Allahurobbi...semoga arwah abah zara tenang dan damai di sana. Sedekahkahlah al-fatihah pada arwah jika zara rindu. moga hembusan doa zara dapat sampai kepada arwah di alam sana.

    Kuatkan hati demi ibu yang dicintai ye zara, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui isi hati hambaNya dan Maha Pengasih Maha Penyayang.

    ReplyDelete
  19. Al Fatihah.. sedihnya entry ni ZAra.. luahan hati ye.. Adik ZAra, jangan sedih2 k.. tabahkan hati.. kalau rindu ngan ayah, jangan lupa kirimkan doa dan baca al Quran untuk arwah.. sungguh tabah mak Zara membesarkan anak-anak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tima kcih..ye kak..nak dekat raya ni..terasa sgt kak..='(

      Delete
  20. alfatihah.. semoga arwah abah tenang dsana

    ReplyDelete
  21. sedih nak nangis je baca entry ni..actually kita sama saja zara..ayah sy masuk wad time puasa dan meninggal pada raya ke-5 2006. itu yg sedih tu bila menjelang puasa dan raya..rasa kosong je tengok orang lain ada ayah tapi kita tak ada :(

    al-fatihah untuk ayah sy dan ayah zara..semoga Allah menempatkan roh mereka di sisi orang2 yg beriman..amin .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al -fatihah untuk arwah cik itah..Amin..='(

      Delete
  22. Subhanallah =( sdihnya sy bca..hmm bykkn bersabar ye kakZara..apa yg berlaku pasti ada hikmahnya..sy yakin kakZara seorg yg tabah..Al-fatihah bt arwah ayah akak, smoga rohnya tenang disana...skrg siapa yg jga mak akak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak zara yg jaga..kak zara mng tak bleh klu tak ada mak..ank mnja ni..=)
      time kcih faiz..='(

      Delete
  23. Sedih baca entry zara :'( semoga zara bertambah kuat dan tabah dear..

    ReplyDelete
  24. al fatihah utk arwah abah zara
    moga ditempatkan bersama org2 beriman
    tabahkan hati ye zara

    ReplyDelete
  25. touching nya baca. hmm. be strong =D

    ReplyDelete
  26. Replies
    1. Time kcih..='(..nak dekat hri lebaran mng sgt5 terasa..

      Delete
  27. apabila baca entri ini sedikit sebanyak krole lebih mengenali zara...apabila teringat arwah abah zara...sedekahkanlah Al-Fatihah dan doakanlah agar beliau ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman, InsyaAllah.

    ReplyDelete
  28. al fatihah buat arwah abah akak.syukur alhamdulillah JM masih ada baba...la tahzan akak...Allah sentiasa berasama kita..semoga roh arwah ayah akak..ditempatkan dlm golongan org2 yg beriman =")

    ReplyDelete
  29. Sedihnyaa baca entri ni. Nak menitik air mata. :( bertabah la ya. Al-fatihah untuk arwah abah Zara.

    ReplyDelete
  30. sabaq byk2 tw kakakku syg..
    al-fatihah~

    ReplyDelete
  31. sabaq byk2 kakakku syg..
    bkn kata nk nangis ja bca entri ni tp mmg dah nangis..
    al-fatihah~

    ReplyDelete
  32. al fatihah untuk arwah ayah akk =') sabar ye :'(

    ReplyDelete

TrImA kacih sBb sUdI BaCa and tiNgGalKn komEn2 yANG CoMel2..

PaSu BuNga!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...