July 26, 2013

Puding pulak dah aihh!!

Assalammualaikm..
~Hola~cayang2 semua..
semalam buat puding koktel..tanpa guna telur..

 ini bahan2 nya..
susu cair
tepung kastard
esan vanila
koktel buah2han

cara2 nak buat puding..

zara tak ikut sukatan..ikut suka2 hati je..tepung setengah cawan.(lebih kurang)
gula secukup rasa

letak air biasa ke dlm periuk..ambil tepung letak sikit2 sambil kacau..tpi jangan buka api lgi.
kacau tepung tu sampai kita puas hati..klu tak mahu puding tu keras sgt jgn letak tepung
banyak..
lepas tu zara bancuh siap2 gula ngan air panas smpai pecah gula tu..

lepastu tuang ke dlm periuk dan boleh buka api..
kacau(jangan berhenti) sehingga nampk kuning pekat
tutup api..

letak didalam bekas idaman kita..siap puding..
kita buat kuah dia plk..

tuang susu cair..(klu zara mmng tuang byk..maklumla kita buat sendiri)
kaut sekali air dan buahnya
pastu letak esan vanila sikit(klu tak letak pn tak pe)
bancuh gula dgn air panas tuang ke dalam bekas tersebut..
cara zara tak perlu masak sbb air gula panas tu pun dah ok..

inilah hasilnya..sedap klu makan sejuk2..simpan dalam peti sejuk selepas proses diatas
Selamat Mencubaaa..

p/s ini cara zara membuat puding..tak tahula cara kekwan mcm mna..
fav kami sekeluarga..=D
minta maaf sgt5 sbb zara tak reti tulis2 resepi ni..
tpi klu demo depan2 tu wokey saja.hee..=D

45 comments:

  1. sedapnya puding tu zara.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubala kak..jom kita buat..hee..=D

      Delete
  2. Hai zara..salam kenal...
    Menarik jugak kalu buat puding roti nie kan...
    Tp selain susu boleh guna lain tak?
    Kurang suka la ngan susu nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal..selalunya,,letak susu..hee..=D

      Delete
  3. salam zara.
    Bestnya pudin wat mkn time berbuka nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam shameel..tu la mkn selepas berbuka nanti..sejuk2kn..=D

      Delete
  4. Wah pandainya buat puding, boleh buat menu bukak puasa ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang je..klu susah mmngtak buat dah heee..=D

      Delete
  5. sedap makan sbg pencuci mulut lps berbuka..

    ReplyDelete
  6. wah sedapnye. mkan sejuk sejuk.

    ReplyDelete
  7. zara menu kita sm semalam..tp fiza beli kt bazar jer..pasnie ly try gune resipi zara..time kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tryla fiza...senang je..bahan2 pun tak susah nak cari..=D

      Delete
  8. wah pn zara.. pinjam resepi boleh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe2..ambil trus pun tak pe..heee..=D

      Delete
  9. Sedaplah pulak tengok puding ni. Amboi, terliur....

    ReplyDelete
  10. Nampk senang jer..nnti akak nk try buat la.. ;)

    ReplyDelete
  11. http://tengkubutang.blogspot.com/

    Follower no. 207, done folow sini.. jom follow me back yunk.. heee..
    Sedapnya puding tu.. nk try buat gak.. nyum2

    ReplyDelete
  12. kak zara..meh hntaq kat Iman satu,,nakkk..hehe

    ReplyDelete
  13. Sedapnya =) tiap2 hri kongsi mkanan yg sedap..xsbar la nk berbuka mcm ni..hu3..rajin2..

    ReplyDelete
  14. teringin nak buat sendiri.. hehe

    ReplyDelete
  15. wah menarik ni...krole tak pnah g cuba bat puding ni...insyaAllah ada masa nnt mmg nak cba buat camni...sukat ikut ska hati ye zara huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubala..a'ah suka hati je sbb..sukatan tu pun tngok nk manis ke,,nak tawar ke kn..bole belako,,hee..=D

      Delete
  16. nasib baik mila bace entry ni dah berbuke..kalau tak....hmm..hehe..sedapnye kak zara..nak skit! :p

    tq share resipi..lain ngan mak nye..leh try ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la mila..dah hbis pun mila..nti cik abg kt umh ni suh buat lgi hee..=D

      Delete
    2. insyaallah..nty mila try ye..hehe..

      Delete
  17. pecah minyak,pecah gula...sudah baca harap dicuba...hakhakhak...jan marah gurau jer...n'way,nampak menyelerakan...hehehehe...

    ReplyDelete
  18. terbaik dh ni..teringin nak mkn puding..

    ReplyDelete
  19. sdap nmpak puding tu kak :) pandai kak buat

    ReplyDelete
  20. wah.. ni yang nak kena cari ni puding.. terliur pulak dah..

    ReplyDelete
  21. uhhhh terliur.....haha!, sedapnya tgok...lai2...

    ReplyDelete
  22. Ni kalau ada majlis kecik kecik at umah buat dalam 100 cup. mesti licin semua. suka tau ngan puding muding ni.

    ReplyDelete
  23. Mak kite selalu buat puding ni. Memang sedap :D

    ReplyDelete

TrImA kacih sBb sUdI BaCa and tiNgGalKn komEn2 yANG CoMel2..

PaSu BuNga!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...